Journalistieke en pure bruidsfotografie, trouwfotograaf Met Licht Geschreven - Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Als ervaren bruidsfotografen weten wij dat er bij het plannen van een bruiloft veel vragen op jullie afkomen. Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen over bruidsfotografie, zodat jullie beter weten wat je kunt verwachten op jullie trouwdag. Van de kosten van een bruidsfotograaf, tot hoe een trouwreportage in zijn werk gaat en waar je op moet letten bij het boeken van professionele trouwfotografie; alles komt aan bod.

En is er onverhoopt toch nog een vraag die niet beantwoord is? Hieronder kunnen jullie je vraag stellen aan ons welke wij snel beantwoorden, of stuur een mailtje; wij horen graag van jullie! Zo kunnen jullie zorgeloos genieten van jullie mooiste dag, terwijl wij elke bijzondere momenten vastleggen in een prachtige bruidsreportage vol liefde, emotie en mooie herinneringen.

Over onze aanwezigheid

Kunnen wij ook 1 fotograaf boeken voor onze bruiloft?

Dit is alleen mogelijk bij kleine bruiloften tot maximaal 3 uur. In dat geval komt Michael alleen. Op 2 fotografen na, behouden jullie wel alle voordelen die bruidsfotografie met zich meebrengt. Zo doen wij er bijvoorbeeld alles aan om vervanging te regelen als wij onverwachts niet zouden kunnen. Alle goede foto's zijn inbegrepen, er zijn geen reiskosten en we hebben een vrijblijvend introductiegesprek indien gewenst.

Kan er nog extra uren bijboeken worden als wij jullie al voor 12 uur geboekt hebben?

Jazeker, elk uur extra aanwezig kost € 150,-. Let er wel op dat onze eindtijd bij voorkeur rond 22:30 is indien wij de volgende dag een bruiloft hebben. Dan zijn wij ook fris en fruitig aanwezig bij de volgende bruiloft.

Kunnen jullie je opsplitsen, bijvoorbeeld in de ochtend?

Het is natuurlijk een grote meerwaarde dat de voorbereidingen van de bruid en de bruidegom allebei wordt vastgelegd! Dit is 1 van de grote voordelen van het inhuren van 2 bruidsfotografen, dus daar mogen jullie ook zeker gebruik van maken. Wij zijn waar jullie ons willen hebben dus schroom niet om alle trouwfotografie wensen door te geven aan ons.

Nemen jullie ook pauzes?

Niet echt. Indien wij tussen de middag een broodje mogen meepakken doen wij dit graag, maar als wij een fotomoment zien dan fotograferen wij met dat broodje in onze hand door. Jullie hoeven dus geen rekening te houden met 'gaten' in de dag dat er geen fotograaf paraat staat.

Wat als jullie ziek zijn?

Het is gelukkig nog maar 2x voorgekomen dat 1 van ons ziek was. Wij zullen waar mogelijk proberen om altijd met 2 trouwfotografen te komen. In ons vriendenclubje zitten een aantal bevriende fotografen die tot nu toe altijd konden inspringen waar nodig. En mocht er echt nood zijn zitten wij met meer dan 200 bruidsfotografen in een nood-chatgroep zodat wij bij noodgevallen kunnen proberen vervanging in te schakelen!

Wij weten nog niet voor hoeveel uur wij jullie aanwezig willen hebben, is dat een probleem?

Nee hoor, wij begrijpen dat jullie nu nog niet weten welke invulling jullie aan onze aanwezigheid willen geven. Als jullie ons boeken is de dag voor jullie gereserveerd en wij hoeven pas een week voor jullie bruiloft te weten hoe lang (en van hoe laat tot hoe laat) jullie ons er bij willen hebben. En neem gerust contact met ons op als het draaiboek zijn (bijna) definitieve vorm heeft en jullie graag nog advies willen over onze start- en eindtijd.

Over onze werkwijze

Hoe bereiden jullie je voor op onze trouwdag?

Jullie ontvangen een persoonlijke inlog op onze website. Op deze pagina kunnen jullie de voor ons belangrijkste vragen beantwoorden. Als deze beantwoord zijn weten wij vrijwel alles wat wij moeten weten, maar wij sturen een week voor jullie grote dag nog even een mailtje. Dan kunnen we de eventuele onduidelijkheden nog doornemen. Op jullie bruiloft zijn wij 100% voorbereidt om ons werk goed te kunnen doen zodat niemand omkijken heeft naar ons!

Hebben jullie een bepaalde werkwijze gedurende de dag?

Als men er een naam aan zou willen geven, dan is het journalistiek. Wij geven jullie buiten de fotoreportage en groepsfoto's om geen opdrachten als: "ga even daar staan", "kijk even uit het raam", "kijk naar de camera", etc. Het is jullie bruiloft en jullie (en de gasten) moeten niets van ons aantrekken. Wij zorgen ervoor dat de mooie momenten vastgelegd worden en niemand staat ons in de weg!

Hoeveel trouwfoto's krijgen wij en bewerken jullie deze foto's ook?

Jullie ontvangen alle goede foto's en indien wij 12 uur aanwezig zijn kunnen jullie minimaal 500 foto's verwachten! Wij stoppen niet bij een bepaald aantal of houden foto's achter die jullie later nog kunnen bijkopen. Alle foto's die jullie ontvangen zijn met zorg uitgezocht en bewerkt.

Hebben jullie ook reserve apparatuur bij?

Absoluut! Bruidsfotografie is ons full-time werk en daar hoort professionaliteit bij. Jullie hoeven je dus helemaal geen zorgen te maken over de fotografie want zelfs bij haperende camera's, vallende lenzen en defecte geheugenkaartjes kunnen wij gewoon door!

Plaatsen jullie foto's van onze bruiloft online?

Wij zijn trots op ons werk en dat tonen wij dan ook graag aan onze website bezoekers en potentiële klanten. Als jullie ons boeken gaan jullie ook akkoord met het gebruik van foto's voor onze commerciële doeleinden. Natuurlijk respecteren wij het portretrecht dat jullie en jullie gasten hebben als jullie herkenbaar op een foto staan. Als jullie of de persoon zelf ons laat weten dat hij/zij bezwaar heeft gebruiken wij de foto niet. Een simpel mailtje, berichtje of telefoontje is al voldoende!

Doen jullie ook aan video?

Nee, helaas. Natuurlijk kunnen wij wel de 'record-knop' vinden op onze camera's maar het is echt een vak apart! Wij hebben wel een informatiepagina gemaakt met aanbevolen en door andere bruidsparen getipte videografen.

ga naar de informatiepagina met videografen

Over het financiële gedeelte

Vragen jullie een aanbetaling?

Wij vragen een kleine aanbetaling van € 300,- om jullie grote dag in onze agenda vast te leggen. De rest betalen jullie pas bij het ontvangen van de foto's.

Gaan wij meer betalen als jullie prijswijzigingen doorvoeren?

Absoluut niet. Wij hebben transparantie van de kosten hoog in het vaandel staan en de prijzen die op het moment van boeken golden zijn de prijzen die jullie betalen. Tevens worden de prijzen ook bij de Algemene Voorwaarden gezet die jullie ontvangen bij de aanbetaling. Zo is er nooit een misverstand over wat er afgesproken is.

Wat zijn de extra/bijkomende kosten?

Die zijn er niet! De prijzen die wij vermelden zijn all-inclusief en zonder verborgen kosten. Dus inclusief alle bewerkte foto's in hoge resolutie zonder een beeldmerk, alle reis- en parkeerkosten, bewerkingskosten, levering op een USB-stickje, etc. Optioneel kunnen jullie een trouwalbum afnemen en de kosten daarvan zijn ook inclusief alle wijzigingen, versturen, etc.

Zijn er kosten verbonden aan het verzetten van de trouwdatum?

Wij gaan een overeenkomst met jullie aan voor een specifieke trouwdatum. Een verplaatsing zien wij dan ook als een annulering van de overeenkomst. Hier kunnen kosten aan verbonden zitten, die terug te vinden zijn in de algemene voorwaarden die jullie ontvangen hebben bij een boeking. Of wij daadwerkelijk deze voorwaarden strikt naleven is afhankelijk van een aantal factoren, bijvoorbeeld de reden van verplaatsing, of wij op de nieuwe datum er ook bij kunnen zijn, of wij gederfde inkomsten hebben, etc. Probeer in ieder geval altijd zo snel mogelijk met ons te overleggen indien jullie de trouwdatum willen verzetten!

Geven jullie ook (pakket)kortingen?

Nee, wij hebben sowieso geen pakketten zodat de klant vrij is zelf het aantal uur dat wij aanwezig zijn te kiezen en of men een album wenst. Bij andere fotografen zit in een pakket meestal een kleine album die je dan later kunt upgraden waardoor je weer extra kosten krijgt. Andere kortingen geven wij ook niet omdat wij onze klanten graag allemaal gelijkwaardig willen behandelen.

Hoe kunnen wij jullie betalen?

Wij werken met facturen en een betaling ontvangen wij graag via bankoverschrijving.

Over het trouwalbum

Hoe gaat het maken van het album in zijn werk?

Wij verzorgen de indeling van het album, en deze zetten wij online op een persoonlijke pagina. Jullie kunnen dan de indeling online bekijken en wijzigingen doorgeven. Tevens kunnen jullie hier de keuzes doorgeven voor het album, bijvoorbeeld de kleur van de kaft en welke tekst op de cover gezet mag worden. Als jullie helemaal tevreden zijn met de indeling gaan wij het album voor jullie bestellen.

Is er een tijdslimiet voor het wijzigen van het album?

Jullie hebben 6 maanden om wijzigingen door te geven. Echter willen wij graag 4 weken na het opsturen van de eerste indeling de fotografie en de werktijd voor het maken van deze indeling (€ 250,-) financieel afhandelen. Dit bedrag is een soort van aanbetaling op het album, en wordt dus afgetrokken van de eindfactuur van het album.

Hoe vaak mogen wij het album wijzigen?

Zo vaak als jullie willen! Wij hanteren niet een bepaald aantal wijziging-rondes of een bepaalde hoeveelheid foto's. We gaan net zo lang door tot jullie helemaal tevreden zijn met de indeling.

Kunnen wij de albums en de beschikbare opties nog een keer 'live' bekijken?.

Dat is geen enkel probleem. Jullie zijn van harte welkom bij ons thuis in Waalwijk om de albums nog een keer te komen bekijken. Laat het ons weten, dan maken we snel een afspraak!

Staat jullie vraag er niet bij?

Stel hem hieronder

Met Licht Geschreven Fotografie